טוראי מרים אוסיה ז"ל
בת זכייה ויעקב
נולדה במצרים
בי' באב תרפ"ח , 27/7/1928
התגוררה בפלמחים
שרתה בפלמ"ח - חטיבת יפתח
יחידה: הגדוד השלישי - ''הגליל''
נפלה בעת מילוי תפקידה
בו' בתשרי תש"ט , 9/10/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: הוג', ליד קבוץ דורות
באזור השפלה הדרומית והנגב
מקום קבורה: ירושלים - הר הרצל
אזור: א, חלקה: 7, שורה: 01, קבר: 07.

  • מ.א. 0035659
    בת 20 בנפלה
    קורות חיים:
    בת יעקב וזכייה. נולדה בי' באב תרפ"ח (1928) באלכסנדריה שבמצרים. בהיותה בת 4 עלתה לארץ עם הוריה שהשתקעו בירושלים. גמרה את בית-הספר העממי "כל ישראל חברים" בירושלים ואת בית-הספר התיכון בבית-הכרם. היתה חברה בתנועת הצופים. עם גמר לימודיה יצאה לשנת-שירות בבית-השיטה ובעין-גב.
    למחרת ההכרזה באו"ם על הקמת מדינה יהודית, כתבה: "אני כותבת את מכתבי בהרגשה כזו, שהלב פשוט מלא על גדותיו, המון רגשות חולפות ועוברות, המון הרהורים ומחשבות - מחשבות רציניות ומחשבות מלאות-עליצות וחדווה ממלאים אותך בערבוביה ואתה מרגיש שטוב, טוב מאוד ויחד עם זה, מה ילד יום... אני כשלעצמי, נרדמתי זמן רב, לאחר ששכבתי לישון. ראשית, מלאה אותי הרגשת שמחה בלי גבול ושנים חלפו - עברו במוחי כל מיני הרהורים בקשר לגורלינו בעתיד, לתפקיד שירבץ עלינו, לאחריות שלנו ולקרבנות שיידרשו מאיתנו, לכל מיני בעיות, שתתעוררנה ושמי יודע, אם נוכל לפתרן כראוי ואם נוכל לעמוד בפרץ וליסד לנו מדינה הראויה לשמה".
    התגייסה לפלמ"ח ושירתה בחטיבת "יפתח" השתתפה במצור על צפת. מילאה תפקידים בשער-הגיא ובצריפין, באוגוסט 1948 הועברה עם הגדוד השלישי, במסגרת חטיבת "יפתח" של הפלמ"ח אל הנגב הנצור. לאחר שבאחד הקרבות המכריעים נפלו שני חברים יקרים מתוך חבורתה, כתבה אל הנשארים: "נורא נורא, המקרה הזה, אך הודות לו, הושג הנצחון, שהוא לא רק נצחון חשוב על עיר, כי אם הפגנת-כוח".
    נפלה בהוג' ליד דורות, בשעת הפצצה (יחד עם שתי חברותיה לילה בת ד"ר דוב יוסף ותמר באומגרט) ביום ו' בתשרי תש"ט (9.10.1948). נקברה בדורות.
    ב-22.6.1950 הועברה להר-הרצל בירושלים.



    חדר נרות

    תמונות נוספות

    :מידע נוסף
    תמונות משפחתיות
    תמונות מהשירות בפלמ"ח
    תעודות וחפצים
    מפרי עטה
    חטיבת יפתח (חטיבה 11)
    הגדוד השלישי – גדוד "הגליל" (חטיבת יפתח)
    אלבום זיכרון לנופל – יד לבנים ירושלים