טוראי שאול יקותיאל אורבך ז"ל
בן סימה דובה ויוסף דוד
נולד בפולין
בי"ב באייר תרפ"א , 20/5/1921
שרת בצבא הבריטי
נפל בעת מילוי תפקידו
בכ"ד בכסלו תש"ה , 10/12/1944
מקום קבורה: ירושלים - הר הרצל
אזור: א, חלקה: 2, שורה: 1, קבר: 1.

  • מ.א. Pal 4554
    בן 22 בנפלו
    קורות חיים:
    בן סימה דובה ויוסף דוד. נולד בי"ב באייר תרפ"א (20.5.1921) בעיר קיילצה שבפולין למשפחה אמידה וגאה ביהדותה. בשנת 1939 והוא בן שבע עשרה, נסע שאול לארץ-ישראל כדי לבקר את קרוביו בתל-אביב ולתור ולהכיר את ארץ אבותיו. מלחמת העולם השנייה שפרצה בספטמבר אותה שנה מנעה ממנו לחזור לפולין וכך נשאר בארץ.
    שאול נמנה עם ראשוני המתנדבים לחיל החפרים שבצבא הבריטי כדי להכות באויב הנאצי. באפריל 1941 בשרתו ביוון, נפל בשבי הגרמנים יחד עם חיילים ארצישראליים רבים והללו הועברו למחנות כפיה ועבודת-פרך במכרות בויטן שבשלזיה. שאול השתתף במאבק עז ומסוכן ביותר שהתחולל במחנה בין השבויים לבין המפקד הגרמני, רב-סמל אכזרי, שרצח במו ידיו שניים מהשבויים הארצישראליים. השבויים הכריזו על מרי פאסיבי ובזכות אומץ ליבם וקור רוחם הסתיים המאבק בסילוקו של הרוצח מן המחנה. שאול היה בין הצעירים והאמיצים שבלוחמים, אך כוחו לא עמד לו והוא נספה בשבי הגרמני.
    בכ"ד בכסלו תש"ה (10.12.1944). בן 25 היה במותו. המאמצים להעברת עצמותיו לארץ-ישראל נתקלו בקשיים פורמאליים-תחוקתיים שהערימו השלטונות הבריטים אבל בסופם של מאמצים אלה, בעיקר מצד אחיו רפאל, הועלו עצמותיו לארץ, עשרים ושלוש שנים לאחר פטירתו. הוא הובא למנוחת עולמים בהר-הרצל בירושלים.
    (התמונה מתוך פרויקט "לתת פנים לנופלים")



    חדר נרות

    תמונות נוספות

    :מידע נוסף
    אלבום זיכרון לנופל – יד לבנים ירושלים