סרן יעקב סטוצקי ז"ל
בן קלרה ודוד
נולד בחיפה
בח' בתשרי תרפ"ז , 16/9/1926
שרת בחיל השריון, פלמ"ח - חטיבת הראל
יחידה: הגדוד החמישי - "שער הגיא"
תפקיד: מפקד פלוגה - מ"פ
נפל בקרב במבצע הראל
בי"א בניסן תש"ח , 20/4/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: שער הגיא
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: קיבוץ קרית ענבים

  • מ.א. 136425
    בן 22 בנפלו
    קורות חיים:
    סטוצקי יעקב בן דוד וקלרה. נולד ב-16.9.1926 על הר-הכרמל בחיפה. בן יחיד להוריו. לאחר בית-הספר העממי בקרית-חיים למד בבית-הספר הימי שעל-יד הטכניון בחיפה - תחילה במחלקה הרדיו-טכנית, ואחר-כך באגף המקצועי (מסגרות). כחניך תנועת "גורדוניה" היה אחד הפעילים שהביאו למיזוגה עם "התנועה המאוחדת". סיים קורס מ"כים-גדנ"ע והדריך בקרית-חיים. כחבר "הפועל" הצטיין בתחרויות-ספורט. בסיימו את בית-הספר המקצועי יצא לקומונה של התנועה בתל-אביב, וב-1945 התגייס לפלמ"ח כחבר הכשרת-התנועה במשמר-השרון. שם היה חבר מזכירות הגרעין. במשק עבד בעיקר במספוא.
    השתתף בפעולת "ליל וינגייט". ב-29.6.1946 נעצר עם רוב חברי הכשרתו והיה בלטרון וברפיח.
    אחר-כך סיים קורס מפקדי-כיתות של הפלמ"ח ונדד כמדריך ממקום למקום (גבעת-ברנר, נען, כפר-מנחם, גינוסר ועוד). בעלות קבוצתו להתישבות בפוריה הצטרף אליה כמפקד המקום. אחר-כך ירד לכנרת. לאחר שסיים קורס מ"מים פרצה המלחמה ויעקב נשלח לגליל (עין-זיתים) ואחר-כך לנגב (נגבה וסביבתה). בעברו לחולדה הועלה לדרגת מפקד פלוגה.
    גילם באישיותו את הטיפוס של המפקד הנמרץ. ידע להכניס רוח של חברות טובה ובריאה לתוך היחידה בה עבד - חברות כזו, ששרשיה נעוצים במפעל משותף של יחידה - ומכאן כוחה. היטיב למזג יחס חברי עם מעמד פיקודי. היה אהוב לאין שיעור על פקודיו ויחד עם זה נמרץ ותקיף, ועל הכל - אמיץ ועז נפש - שתקן ולא אהב להתפאר. בקרב שיירת חולדה, כשנפצע המפקד, נטל על עצמו את הפיקוד וחיפה על נסיגת השיירה.
    נפל ב-20.4.1948 במבצע "נחשון", במסגרת הגדוד החמישי של הפלמ"ח. כשהותקפה השיירה בשער-הגיא יצא בראש יחידה כדי לרתק את האויב מן האגף והפיל בהם חללים רבים ועל-ידי כך הציל את חיי כל השיירה. נקבר בקרית-ענבים ב-22.4.1948.
    אחרי מותו צוינה פעולתו בפקודת-יום מיוחדת ודרגתו הצבאית הועלתה לדרגת סרן, הוריו קיבלו את אות-ההצטינות של בנם מידי ראש הממשלה דוד בן-גוריון.



    חדר נרות



    :מידע נוסף
    ספר לזכר נופלי קרית חיים
    מפרי עטו
    רשימות לזכרו
    מבצע הראל
    חטיבת הראל (חטיבה 10)
    הגדוד החמישי - גדוד "שער הגיא" (חטיבת הראל)
    כתבה מNRG